Aktualności

Jak samodzielnie wymienić wahacz?

Gdy jedziemy na przegląd, zwykle robimy to z duszą na ramieniu. Nigdy nie wiemy bowiem, czy diagnosta nie znajdzie czegoś w naszym samochodzie i nie sprawi, że będziemy musieli wydać kolejne pieniądze na naprawę, zanim otrzymamy upragnioną pieczątkę do dowodu rejestracyjnego. Często problemem staje się zużyty wahacz, który musi zostać wymieniony na nowy. Postanowiliśmy więc stworzyć krótki poradnik na temat tego, w jaki sposób możemy sami wymienić wahacz.

Jak przygotować się do pracy?

Na początku musimy podjąć pewne przygotowania, aby móc przeprowadzić tą operację samodzielnie. Potrzebny będzie solidny podnośnik samochodowy, podpórki pod progi no i oczywiście zestaw kluczy. Przyda się także coś do leżenia obok samochodu na ziemi, chyba że mamy kanał – wtedy całą pracę wykonamy bez kłopotów w pozycji stojącej. A więc jak samodzielnie wymienić wahacz? Zaczynamy od podniesienia samochodu od strony, z której mamy uszkodzenie. Wcześniej warto jeszcze poluzować śruby koła i mocno zaciągnąć hamulec ręczny, oraz wrzucić pierwszy bieg. Gdy auto będzie już podniesione, koniecznie podstawiamy pod próg podporę (tzw. kobyłkę), aby samochód stał stabilnie. Luzujemy nieco podnośnik, jednak nie całkowicie, aby auto opierało się zarówno na podpórce jak i na podnośniku. Bezpieczeństwo przede wszystkim.

Procedura wymiany wahacza

Gdy wszystko mamy już zabezpieczone, możemy przystąpić do pracy. Odkręcamy śruby koła do końca i zdejmujemy je. Następnie bierzemy porządny klucz i nasadkę odpowiedniego rozmiaru (najczęściej 19 mm) i odkręcamy śruby, którymi wahacz przykręcony jest do podłogi. Jednak czasami są one mocno zapieczone i nie chcą współpracować. Skoro mamy taką sytuację, to jak samodzielnie wymienić wahacz? Otóż najlepiej jest mieć przy sobie palnik na propan-butan, lub też opalarkę. Przyda się również środek penetracyjny. Polewamy preparatem odrdzewiającym śruby, czekamy kilka minut i grzejmy je opalarką tak długo, aż zacznie się dymić. Następnie szybki zakładamy klucz i odkręcamy. Nie ciągnijmy „na chama” – możemy urwać śruby! Jeżeli nie chcą się one odkręcić, to lepiej odstawić auto do mechanika, zanim cokolwiek zniszczymy. Gdy odkręcimy już wszystko, musimy jeszcze wybić sworzeń ze zwrotnicy. Bierzemy ciężki młotek i uderzamy w ucho zwrotnicy, tam gdzie włożony jest sworzeń, ale nie bezpośrednio w niego. Po kilku uderzenia sworzeń powinien dać się wyjąć z pomocą niewielkiej breszki, bądź nawet po szarpnięciu ręką.

Gdy wszystko powyższe mamy już wykonane, w odwrotnej kolejności montujemy nowy wahacz. Ważne by pamiętać, by wszystkie śruby mocno skręcić – w końcu wahacz zapewnia nam podstawowe bezpieczeństwo jazdy! Gdyby się rozkręcił, po prostu zgubimy koło! Pamiętajmy, by śruby tulei metalowo-gumowych dokręcić dopiero wtedy, gdy założymy już koło i postawimy auto na ziemi. Jeżeli zrobimy to wcześniej, gumy będą później cały czas napięte i tuleje bardzo szybko się zniszczą.

Sprawdź https://superparts.pl/250885-wahacze

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*